Bron vermelding:
Terug

Lees deze blog niet!

5 minuten leestijd
Gepost op 5 december 2024
door Natalie Hoogervorst

Ben je nu toch aan het lezen? Mooi, dat was precies de bedoeling. Mijn collega vertelde pas dat hij vroeger aanbiedingen maakte met de titel: ‘klik hier NIET voor een goede aanbieding’. Hierdoor klikten juist veel mensen. Het woordje ‘niet’ trok de aandacht en maakte nieuwsgierig. Precies wat je wil bereiken met de bestellijsten en prijslijsten die je via HortiHeat stuurt! In deze blog lees je hoe je de ontvanger prikkelt om jouw bestel- of prijslijst te bekijken.

Stuur je bestellijst of prijslijst niet naar al je contacten

Het lijkt misschien een goed idee om je bestel- of prijslijst naar al je contacten te sturen. Want hoe meer mensen jouw mailing krijgen, hoe meer je verkoopt. Toch?

Dat is niet helemaal waar. Wanneer je namelijk steeds mailings stuurt die voor de ontvanger niet relevant zijn, worden jouw mailings minder vaak geopend. Hierdoor wordt misschien een écht interessante mail gemist, waardoor je het risico loopt dat ze zich uitschrijven voor jouw mailings. 

Dit voorkom je door je contacten in te delen in ontvangersgroepen. Op die manier  kun je ze veel gerichter over onderwerpen mailen die voor hen écht relevant zijn. Zo stuur je de juiste bestel-/prijslijsten naar de juiste doelgroep. Dit vergroot de waardering en het resultaat op je mailing aanzienlijk, waardoor jouw nieuwsbrief vaker geopend zal worden.

Met HortiHeat maak je eenvoudig ontvangersgroepen aan. Deel je contacten bijvoorbeeld in op land (zoals Russische of Duitse klanten), afzetmarkt (tuincentra of winkels), of interesses (kamer- of buitenplanten). Zo zorg je dat jouw aanbod altijd aansluit bij de behoefte van je klant.

Maak ontvangersgroepen aan bij Netwerk > Ontvangersgroepen > Nieuwe ontvangersgroep

Wek urgentie op

Het toevoegen van een uiterlijke reactietijd aan je bestellijst of prijslijst zorgt voor urgentie. Niemand wil tenslotte een mooie aanbieding missen! 

Door een geldigheidsdatum aan je bestel-/prijslijst te hangen, voelt de ontvanger de druk om sneller tot actie over te gaan. Dit vergroot de kans dat jouw aanbod wordt geaccepteerd.

Bron vermelding:

Schrijf een pakkende titel

De titel van je bestellijst of prijslijst is het eerste wat de ontvanger ziet. Het bepaalt in een oogwenk of jouw e-mail wordt geopend of genegeerd. Een goede titel maakt dus het verschil!

Hoe schrijf je een titel die werkt? Plaats jezelf in de schoenen van de ontvanger. Waarom is deze e-mail relevant? Wat wil je dat de ontvanger meteen weet? Gebruik dat als basis voor je titel. 

Houd het kort en krachtig. Leest de ontvanger de mailing vooral op een smartphone? Ga dan uit van maximaal 5 woorden. Leest de ontvanger op een laptop? Gebruik dan maximaal 10 woorden.

Bron vermelding:

Kies een aantrekkelijke banner

Wist je dat beelden 600.000 keer sneller door de hersenen worden verwerkt dan tekst? Een goede reden om een opvallende banner toe te voegen aan jouw mailing in HortiHeat!

Voeg je logo toe aan de banner voor herkenbaarheid en zet bijvoorbeeld een mooie foto van een product op de achtergrond. In de gratis versie van het programma Canva maak je eenvoudig een banner.  

Om het je nóg makkelijker te maken, hebben we een aantal sjablonen voor je gemaakt die je kunt aanpassen naar jouw eigen huisstijl.

Houd het kort en krachtig

Gebruik het tekstvak om te vertellen waarom het de moeite waard is om door te klikken naar de prijslijst. Laat zien wat je te bieden hebt: een scherpe prijs, een nieuw product, de mooiste tuinplanten of een exclusieve beursactie.

Houd het kort en krachtig. Beperk de tekst tot ongeveer 6 regels. Zo blijft de button direct zichtbaar wanneer de lezer de mailing aanklikt en is de drempel lager om door te klikken.

Schrijf actief. Gebruik zo min mogelijk hulpwerkwoorden (kunnen, mogen, hoeven). Hierdoor maak je de tekst simpeler, gebruik je automatisch kortere zinnen en is het makkelijker leesbaar.

Voorbeelden van actieve zinnen:

  • ‘Vragen?’ Neem direct contact op! in plaats van ‘Mocht je vragen hebben? Neem dan contact met ons op 
  • ‘Bestel nu!’ in plaats van ‘Er kan nu besteld worden’
  • ‘Hieronder vind je direct mooie actieprijzen’ in plaats van ‘Hieronder zijn direct mooie actieprijzen voor jullie te vinden’

Heb je moeite met actieve zinnen maken? ChatGPT kan je hier makkelijk bij helpen! Typ je zin in en vraag aan ChatGPT om deze actief te maken.

 

Bekijk de resultaten 

Elke doelgroep is uniek. Wat bij de ene groep werkt, kan bij de andere minder succesvol zijn. Daarom is het belangrijk om te testen en hiervan te leren wat jouw ontvangers aanspreekt.

Met HortiHeat bekijk je eenvoudig de resultaten van je mailings. Je ziet hoe vaak je prijslijst is bekeken en hoeveel keer deze is gedownload. Experimenteer met verschillende teksten,  titels en banners en bekijk wat het beste werkt!

Dit doe je onder Verkoop > Archief > Klik dan de verzonden mail aan.

 

 

© 2017 - HortiHeat